Kamienie powodujące bóle także nie zawsze wymagają interwencji zabiegowej. Większość małych złogów moczowodowych ulega samoistnemu wydaleniu, choć często jest to związane z silnymi dolegliwościami nazywanymi kolką nerkową. Bardzo silny ból zlokalizowany zazwyczaj w okolicy lędźwiowej i promieniujący do jamy brzusznej lub podbrzusza, jądra, warg sromowych lub wewnętrznej powierzchni uda wynika z zaburzenia odpływu moczu z dróg moczowych (zastoju moczu) i nazywany jest nazywany kolką nerkową. Kolce nerkowej często towarzyszą nudności i wymioty, może występować krwiomocz wynikający z podrażnienia śluzówki przez przemieszczający się złóg. Obecność kamienia w końcowym odcinku moczowodu może powodować objawy podrażnienia pęcherza moczowego (częste oddawanie moczu, parcie na mocz, ból podczas oddawania moczu). Epizod kolki nerkowej powinien zawsze skutkować wizytą u lekarza, który zleci odpowiednią diagnostykę i zadecyduje czy kamica może być leczona zachowawczo, czy konieczna jest interwencja zabiegowa. Koniecznie zgłoś się w trybie pilnym do urologa jeśli:

• bóle są bardzo silne i nie ustępują po podaniu powszechnie dostępnych leków przeciwbólowych i rozkurczowych,
    • kolce towarzyszy gorączka lub objawy zakażenia układu moczowego (ból lub inne dolegliwości podczas oddawania moczu, nieprzyjemny zapach moczu),
    • masz jedyną nerkę,
    • nie oddajesz moczu,
    • w przypadku wcześniej przebytych zabiegów urologicznych.

W niektórych przypadkach konieczne jest leczenie zabiegowe w trybie pilnym, które polega na wprowadzeniu do moczowodu i układu kielichowo-miedniczkowego cewnika podwójnie zagiętego (tzw. cewnik pigtail, DJ lub JJ) lub wytworzeniu nefrostomii przezskórnej czyli wprowadzeniu do nerki drenu odprowadzającego mocz bezpośrednio z układu kielichowo-miedniczkowego. Obie procedury mają na celu odbarczenie zastoju moczu.

Animację przedstawiającą procedurę wprowadzenia cewnika DJ można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/N9fc96ohTpk
Zobacz w YouTube